Monday, June 13, 2016

ගොඩ වෙදුන්ගේ සාස්තරයට එරෙහි රට වෙදුන් ගේ ගෝස්තරය



මෙම ලිපිය බ්ලොග් අවකාශයට එක් කරන්නේ පත්‍රයේ මෙලෙසින්ම පළ වීම ගැන සහතිකයක් නොමැති නිසාය. “රට වෙදාගෙන් ගොඩ වෙදාට” යන මැයෙන් පසුගිය 12 වැනි දින රාවය පත්‍රයේ පළවූ වෛද්‍ය ආරියසේන යු. ගමගේ මහතාගේ ලිපිය වැල්වටාරම් හා හිතළු වලින් පිරුණු නීරස කතාන්තරයක් බඳුය. මගේ ලිපියට පිළිතුරක් ලෙස ලියුවත් මා මතු කළ ප්‍රධාන කරුණු වලින් මග හැර ගිය එම දිගු ලියැවිල්ලේ වැඩිපුරම ඇත්තේ ඒ මහතාගේ පුරසාරම් හා හපන්කම් ය. මා තුළ වෛද්‍ය ගමගේ මහතා ගැන යම් වෘත්තීය අරුචියක් වී නම් එය දෙගුණ තෙගුණ වූයේ ඒ මහතා ගේ ලිපිය තුළ වූ බාල ගණයේ විවේචන, විපරිත මනස්ගාත, බොළඳ උපහාස, වැනි සුන්බුන්  මත ගොඩ නැගුණු අසංස්කෘතික (uncultured), අශික්ෂිත (undisciplined) හා අවෘත්තීයමය  (unprofessional) අන්තර්ගතය නිසාය. සමස්තයක් ලෙස ගත් විට එහි වැඩිපුරම ඇත්තේ පුද්ගලබද්ධ හුදකලා සිද්ධි කිහිපයක්  හා ඒ මහතා සහභාගී වූ බව කියන සම්මන්ත්‍රණයක උපුටා ගැනීමක් සවිස්තරාත්මකව ලිවීමට ගත් උත්සාහයකි. එහෙත් අවම වශයෙන් ඒ මත ගොඩ නගන උපකල්පනයක් හෝ ලියා ගැනීමට නොහැකි තරමට බුද්ධි විලම්බනයකට පත් ව ඇති බව පෙනේ. අපේ ප්‍රස්තුතයට අදාළව යම් හරවත් සංවාදයකට එළඹෙන්නේ නම් විශ්ව විද්‍යාලයක දෙවන වසරේ සිසුවෙකු ගේ උත්තර පත්‍රය මිට වඩා ඉහළ මට්ටමක තිබෙන බව නිසැකය. මෙම ලිපියේ මාතෘකාවට “ගෝස්තරවාදය” යන වදන ඇතුළත් කළේ රට වෙදුන් සිය යුරෝකෙන්ද්‍රිය මතවාදය ප්‍රචලිත කරන්නේ ගෝලීය දේශපාලනයේ අවශ්‍යතා මත හැසිරෙන වාණිජමය හා පරිභෝජන රටාවට සමගාමිව නිසාය. එය බටහිර වෛද්‍ය ක්‍රමයේ ආවේණික ගති ලක්ෂණයක් නොව ප්‍රජා සෞඛ්‍යය වෙළඳ භාණ්ඩයක් (commodity) බවට පත් කර ගත් වෛද්‍ය ශාස්ත්‍රීය දැනුම ව්‍යාපාරික ලාභය සඳහා මෙහෙයවන සීමිත පිරිසක් අනුගමනය කරන දහමකි.

ඒ මහතා මගේ ලිපියේ අන්තර්ගතයට අභියෝග නොකර මග හරින්නේ රට වෙදුන් ගේ ගෝස්තරවාදී ප්‍රතිපත්තියෙන් බැහැරව ගොඩ වෙදුන් ගේ සාස්තරය දෙස සංහිඳියාවෙන්, සාමයෙන්, සහයෝගයෙන් සාකච්ඡා කිරීමේ සදාචාරාත්මක ආකල්පයක් නොමැති හෙයිනි. එය හොඳින්ම පෙනී යන්නේ ගමගේ මහතා සිය ලිපිය තුළ කීපවරක් වෛද්‍ය වෘත්තීය සදාචාරයට පටහැනිව රෝගීන්ගේ රහස්‍යභාවය පිළිබඳ නිතිය කඩකරන නිසාය. සම්මත වෛද්‍ය සදාචාරය අනුව සාමාන්‍යයෙන් රෝගීන් ගේ පෞද්ගලික තොරතුරු තුන්වන පුද්ගලයෙකුට සෘජුව හෝ වෙනත් ආකාරයකින් ලබා දීම නොකළ යුතුය. එසේම යම් යම් ප්‍රසිද්ධ පුද්ගලයින් තමාගෙන් ප්‍රතිකාර ගන්න බව මාධ්‍යයට හෙළි කිරීම හෝ යම් වෘත්තීය වාසියක් අපේක්ෂාවෙන් ඒ පිළිබඳව මෙබඳු ලිපි තුළ සාකච්ඡා කිරීමත් ඉතා පිළිකුල් සහගතය. තමන්ගේ මතය හෝ අදහස විධිමත් ව ගොනු කොට ඉදිරිපත් කිරීමට නොහැකි වන විට ඒ සඳහා මෙබඳු ලාමක උපක්‍රම භාවිතා නොකළ යුතුය. එවිට ඔවුන් ගොඩ වෙදුන්ට එරෙහිව නැගෙන මඩ වෙදුන් සේ උගත් සමාජය තුළ පිරිහීමට බඳුන් වේ. මා සිතන්නේ ගමගේ මහතා තුළ වෘත්තීය ශික්ෂණයක් තිබේ නම් පළමුව කළ යුත්තේ මට පිළිතුරු සැපයීම පසෙක ලා මෙකී පුද්ගලයින් ගෙන් සමාව ඉල්ලා සිටීමය. එසේ නොමැති නම් රට වෙදුන් සිය ගෝස්තරවාදී න්‍යාය තුළ වෛද්‍ය ක්‍රමය ප්‍රචලිත කිරීම සඳහා ඕනෑම පහත් හැසිරීමක නියැලෙන බව පිළිගැනීමට සිදු වේ. සිය වෛද්‍ය ක්‍රමයේ උන්නතිය වෙනුවෙන් පෙනී සිටීමට මෙන්ම එහි දස්කම් විස්කම් ගැන අභිමානයෙන් කතා කිරීමට වෘත්තිකයින් හට ඇති අයිතියට මුවා වී අන් වෛද්‍ය ක්‍රමයක නියැලෙන වෘත්තිකයින් ගේ පෞද්ගලික තොරතුරු මත පදනම්ව වෛද්‍ය ක්‍රමයට අභියෝග එල්ල කිරීම “ගෝස්තරවාදය” විනා අන් කවරක්ද? සාස්තරයට එරෙහි ගොස්තරයේ පදනම එයයි.

දැන් ඒ මහතාගේ පරිකල්පිතයේ සුන්බුන් පිළිවෙලකට ගොඩ ගසා එකිනෙක ගෙන විමසමු. පළමුවෙන් මාවනැල්ල විෂ වෙද මහතාගේ සිද්ධියෙන් මතු කරන කරුණු දෙසට යොමු වෙමු. මාවනැල්ලේ වෙදමහතාගේ ප්‍රතිකාරයෙන් රෝගීන් සුවපත් වන්නේ හුදු විශ්වාසය පමණක් නිසා නොවන බව ගමගේ මහතා පිළිගනියි. අසාධ්‍ය රෝගීන් පමණක් තමා වෙත යොමු කරන බව පැවසීමෙන් එය වඩාත් තහවුරු වේ. වාසනාවට ඒ අවසානයේ වෙදමහතා ගොඩ යන්නේ ගමගේ මහතා වෙදමහතාගේ පොතට ලියු පෙරවදනේ පිහිටෙනි. රජයේ නිලධාරින් පැමිණ පරික්ෂා කරන විට ඉදිරිපත් කිරීමට ගමගේ මහතාගේ අත්සන ඇපයට තබා ගැනීම ගැනද තරමක උද්දාමයක් ඇති බව පෙනේ.  බටහිර වෛද්‍යවරුන්ට මුවා වි සිය ප්‍රතිරූපය නංවා ගන්නා දේශීය වෛද්‍යවරුන් වෙනුවට රට වෙදුන් ඉදිරියේ තමන් උගත් සාස්තරයේ විස්කම් දක්වන දේශීය වෛද්‍යවරුන් ගැන අපට අභිමානයක් තිබේ. එහෙත් ගමගේ මහතා හට සත්‍ය වශයෙන් අවශ්‍ය වන්නේ දේශීය වෛද්‍යවරුන් කරා විෂ වෙදකම සඳහා පැමිණෙන රෝගීන් හට නිසි ප්‍රතිකාරයක් නොලැබෙන බවත් ඔවුන් සුවය ලබන්නේ ප්‍රතිවිෂ ප්‍රතිකාරයෙන් බවත් ය. ශ්‍රී ලංකාවේ සිදු වන විෂ අනතුරු සියල්ලම රජයේ බටහිර රෝහල් වලින් ප්‍රතිකාර නොලබන අතර ජාතික විෂ තොරතුරු මධ්‍යස්ථානයේ ද සටහන් නොවේ. එසේම දේශීය ප්‍රතිකාර ලබන සියලු රෝගීන් හෝ ඉන් වැඩි දෙනෙකු ප්‍රතිවිෂ එන්නත ලබා සුවපත් වන බවට ද තොරතුරු නොමැත. ඊටත් වඩා වැදගත් වන්නේ දේශීය විෂ වෙදකමෙන් පිහිට ලබන රෝගීන් සියලු දෙනා හෝ වැඩි දෙනා මිය යන බව හෝ අනතුරට පත් වන බවට ද කිසිදු තොරතුරක් නැත. ඒ සියලු සාධක පසෙක ලා මාවනැල්ලේ එක් වෛද්‍යවරයෙකුගේ අදහස් පොදු සාධකය සේ ගෙන දේශීය විෂ වෛද්‍ය ක්‍රමය හෑල්ලු කිරීම ඉතා කණගාටුදායකය.  එපමණක් නොව මෙරටට බටහිර වෛද්‍ය ක්‍රමය හඳුන්වා දීමට පෙර විෂ අනතුරු වලින් මිනිස් ජිවිත බේරා ගත්තේ දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමයෙන් බව අමතක නොකළ යුතුය.


ශ්‍රී ලංකාවේ ග්‍රාමීය ප්‍රදේශවල තවමත් සෞඛ්‍ය පහසුකම් සඳහා ළඟා වීමේ අවම හැකියාව ඇති ජනතාවට හදිසි ප්‍රතිකාර ලබා දෙන්නේ “සාස්තරය හොඳින් ප්‍රගුණ කළ” ගොඩ වෙදුන්ය. සත්‍ය වශයෙන් ම විෂ අනතුරු වලට වැඩියෙන් මුහුණ දෙන්නේ නාගරික ජනතාව නොව සෞඛ්‍ය පහසුකම් අඩු ග්‍රාමීය ජනතාව නිසා දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමය පිළිබඳව ඔවුන් තබා ඇති විශ්වාසය මාවනැල්ලේ ජනතාව තුළ මෙන් තවමත් පලුදු වි නැති බව කිව යුතුය. එසේම බටහිර ප්‍රතිකාරයෙන් පසුව දේශීය වෛද්‍ය ප්‍රතිකාර ගන්නා රෝගීන් පිළිබඳවත් යම් සමීක්ෂණයක් කිරීම සුදුසු යැයි ප්‍රජා වෛද්‍ය විශේෂඥයින් හට නොසිතෙන්නේ යට කී ගෝස්තරවාදී ආකල්ප නිසාය. කෙසේ වෙතත් ගමගේ මහතාගේ මව සහ පියා ද “දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමයට ඇලුම් කරන නිසා” වාත අමාරු සඳහා ප්‍රතිකාර ගන්නේ දේශීය වෛද්‍යවරුන් වෙතින්ය. එහෙත් දියවැඩියාවෙන් පෙළෙන මාවනැල්ල ප්‍රදේශයේ බොහෝ දේශීය වෛද්‍යවරුන් ප්‍රතිකාර ගන්නේ ගමගේ මහතාගෙනි. එමගින් ගමගේ මහතා මාවනැල්ල ප්‍රදේශයේ සාමාන්‍ය දියවැඩියා රෝගීන්ගේ ජීවකයා පමණක් නොව වෙද මහත්වරුන් ගේ ද ගැලවුම්කාරයා ලෙස සිය වෘත්තීය මධ්‍යස්ථානයට ප්‍රචාරයක් ලබාදේ. ගෝස්තරවාදය එතැනම ඉස්මතු වන අයුරු බලන්න. ඔහුට අනුව සමහර දේශීය වෛද්‍යවරුන් රෝගීන් හට දෙන උපදෙස් ගමගේ මහතාගේ නම ඇසු පමණින් වෙනස් කරන තරමේ සෞඛ්‍ය බල පරාක්‍රමය පතුරුවා සිටින බව ලිපියේ පුරාජේරු කොටසේ මනාව කියැවේ. එසේම තමාගෙන් ප්‍රතිකාර ගැනීමට එන රෝගීන් හට ද ඔවුන් දේශීය වෙදකම් සඳහා යන වෙද මහතාගේ වෘත්තීය ගරුත්වය කෙළසා “රහස්‍යභාවය” කඩ කරන බව නිරල්ජ්ජිතව කියා සිටියි. ගමගේ මහතා ව්‍යංගයෙන් කියා සිටින්නට උත්සාහ කරන්නේ මාවනැල්ලේ තමන්ගේ මගපෙන්වීම යටතේ “හරස්-යොමුකිරීමේ සේවාවක්” (cross-referral system) පවතින බවය. එහෙත් ඇත්ත වශයෙන් ම එය ගමගේ මහතා වෙත දේශීය වෛද්‍යවරුන් විසින් කරනු ලබන යොමු කිරීම හා ඔහු විසින් කරනු ලබන යොමු කිරීම අතර වෙනස පැහැදිලි කළ හැකි සාධකය වන්නේ “සාස්තරය හා ගෝස්තරය” අතර පරතරයයි.

මීළඟට ගමගේ මහතා සිය විලම්බීත ලිපියේ ගොදුර බවට පත් කර ගන්නේ මාවනැල්ල ප්‍රදේශයේම ඉතා ප්‍රකට වෙද හාමුදුරුනමකි. උන්වහන්සේ වෛද්‍ය විද්‍යාලයක් ද පවත්වා ගෙන යන බව සඳහන් කිරීමෙන් ඔහු දේශීය වෛද්‍ය අධ්‍යාපනය තුළ ද යම් අඩුපාඩුවක් ඇති බවට ඉඟි කරන්නේ උන්වහන්සේ වෙදකම උගන්වන අතරම බටහිර ප්‍රතිකාර ගත බව හැඟවීමෙනි. එසේම වැගන්තලේ වෙදමහතා සහ පාට්ටගම වෙද මහතා ද මේ ගෝස්තරවාදී ආත්ම ප්‍රකාශනයේ ප්‍රචාරක මාධ්‍යය ලෙස පාවිච්චි කරයි. ගමගේ මහතා ගේ පටු වෘත්තීය බුද්ධියෙන් දැකිය නොහැකි ඉතා වැදගත් ම දෙය නම් දේශීය වෛද්‍යවරු බටහිර ප්‍රතිකාර ගැනීම යන කාරණය මත දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමය අසමත් ලෙස හුවා දැක්වීම ළිං මැඩි මානසිකත්වයේ ලකුණක් බවය. එහි පරස්පරය ද සිදුවන බව අමතක වන්නේ එනිසාය. ඒ අනුව දේශීය වෛද්‍ය ප්‍රතිකාර ගන්නා බටහිර වෛද්‍යවරුන් නිසා බටහිර වෛද්‍ය ක්‍රමය අසමත් බව පිළි ගත යුතු ද යන්න ගමගේ මහතා ගෙන් අසමු. ඊළඟට මහතා තමන් ගේ අංශභාග රෝගීන් හට කායික හා මානසික සුවය සඳහා හාමුදුරුවන් ගේ තෙල් සම්බාහන ප්‍රතිකාරයට යොමු කරන බව කියයි. ඒ මහතා අනියමින් පිළිගන්නේ අංශභාග රෝගීන් හට තෙල් බේත් සාත්තුවෙන් සුවයක් ලැබෙන බව නොවේද? ගමගේ මහතාට මාවනැල්ල වෙද විදුහලේ දේශනයක් පැවැත්වීමට ලැබීම අරුමයක් සේ පෙනුන ද ශ්‍රී ලංකාවේ විශ්ව විද්‍යාල මට්ටමේ ඇති දේශීය වෛද්‍ය විද්‍යා ආයතන තුළ නිත්‍ය දේශන පවත්වන බටහිර වෛද්‍යවරුන් හට එය සාමාන්‍ය දෙයකි.

ගමගේ මහතා නොදන්නවා වුවත් (පසු ගිය ලිපියේ සඳහන් පරිදි) ශ්‍රී ලංකාවේ උපාධිධාරී මෙන්ම පශ්චාත් උපාධිධාරී දේශීය වෛද්‍යවරුන් ද සිටින බව දැනගත යුතුය. විශ්ව විද්‍යාල විෂයමාලාවේ නවීන විද්‍යාත්මක විෂයයන් අවශ්‍ය තරම් ඉගැන්වෙන හෙයින් උපාධිධාරී වෛද්‍යවරුන් ඉතා ඉහළ දැනුම් පරාශයක සිටින බව අමුතුවෙන් කිව යුතු නොවේ. මේ වන විට බි.ඒ.එම්.එස්. උපාධිය ලබා රජයේ සේවයට යන දේශීය වෛද්‍යවරයා හා එම්.බී.බී.එස්. උපාධිය ලබා ගත් බටහිර වෛද්‍යවරයාත් සම තත්වයේ ලා සැලකෙන බව අමතක නොකළ යුතුය. එම නිසා ගමගේ මහතා හට  නව දිල්ලියේදී  හමු වූ දේශීය වෛද්‍ය විද්‍යාලයේ අංශ ප්‍රධානියා ගේ උදාහරණය ගැන අප තුළ විමතියක් ඇති නොවේ. නවදිල්ලියේ පුරසාරම නැතිව එබඳු අය ගැන කියන්නට ලංකාවේදී එබඳු අය ගැන කියන්නට අපට පුළුවන. ගමගේ මහතා පුරුද්දක් ලෙස තමන්ගේ විදේශ සංචාර, දේශන, සම්මන්ත්‍රණ හා තනතුරු ගැන නිතර ගෙන හැර දක්වන්නේ බණ්ඩා වෙසක් බලන්නට ගියා වගේය. (එසේ නම් මා ලිපිය ලියන්නේ ද එතෙර දියුණු රටක ඉහළම වෛද්‍ය විශ්ව විද්‍යාලයක සම්මන්ත්‍රණයක් අමතා දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමය ගැන දේශනයක් පවත්වා ඉතා උසස් ඇගයීමකට බඳුන් වූ දිනට පසු දිනය. එහෙත් අපේ බුද්ධිය පෙනෙන්නේ ලබා ගත් උපාධි හෝ විදේශ සම්මන්ත්‍රණ මත නොව පළ කරන අදහස් වල හරවත් බව මතය.) මෙබඳු සංවාදයකදී කරුණු වලට වඩා පුරසාරම් මත යැපෙන සිද්ධි උලුප්පා දැක්වීම නිසා සිදුවන්නේ නිශ්චිත ප්‍රස්තුතයෙන් පිට පැනීමය. ගමගේ මහතා හට නවින විද්‍යාව හා තාක්ෂණය මැජික් සේ පෙනුනත් මේ වන විට දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමය නව තාක්ෂණය සමඟ මුසු වි හමාරය. ගමගේ මහතා වැනි නිෂේධනාත්මක ආකල්ප ඇති “රට වෙදුන්” ගේ තල්ලුව නැතිව පණ ගැන්විය හැකි එන්ජිමක් දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමයට තිබෙන බව අපි හොඳින් දනිමු.


දේශීය වෛද්‍ය උපාධිධාරීන් බටහිර ප්‍රතිකාර කිරීමේ ගැටලුව හා දේශීය වෛද්‍යවරුන් නව තාක්ෂණය භාවිතා කිරීම පටලවා නොගත යුතුය. බටහිර වෛද්‍යවරුන් සිය දස්කම් විස්කම් පාන මෙවලම් හා තාක්ෂණික මෙහෙයුම් සියල්ලම වෛද්‍යවරුන් විසින් සොයා ගත් ඒවා නොව වෙනත් විද්‍යාඥයින් විසින් සොයා ගන්නා ලදුව වෛද්‍ය ඉංජිනේරුවන් අතින් නවීකරණය වූ ඒවා බව අමතක නොකළ යුතුය. දේශීය වෛද්‍යවරුන් යම් අවස්ථාවක එකී තාක්ෂණයක් සිය න්‍යායට අනුගතව භාවිතා කරන්නේ නම් එය දෙමුහුන්කරණයක් ලෙස අරුත් ගැන්වීම ගෝස්තරවාදී ප්‍රකාශනයකි. දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමය සිය න්‍යායට අනුගතව තාක්ෂණික පරිණාමයකට බඳුන් වූ දැනුම් පද්ධතියකි. දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමය සිය න්‍යායට අනුගතව තාක්ෂණික පරිණාමයකට බඳුන් වූ දැනුම් පද්ධතියකි. එයට අනන්‍ය වූ තාක්ෂණික ශිල්පීය ක්‍රමවේද මෙන්ම අනුගත කළ හැකි ක්‍රමවේදයන් ද තිබේ. ගෝස්තරවාදී න්‍යායන් තුළ දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමය හෑල්ලු කරන රට වෙදුන් නවීන විද්‍යාත්මක දැනුම එයට පුට්ටු කරන්නට කැස කවන්නේ දේශීය වෛද්‍යවරුන්ගේ සාස්තරයට වළ කපන්නටය. එවිට ඔවුන්ගේ ගෝස්තරයට සරිලන පරිදි හොද්ද බොර වේ. බ්‍රිතාන්‍ය යටත් විජිත පාලනය යටතේ දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමය යටපත් කොට යුරෝපීය වෛද්‍ය ක්‍රමය ස්ථාපිත කිරීමේ උපායන් කිහිපයක් අනුගමනය කරනු ලැබිය. පළමුවෙන් පොත් පත් හා මුලාශ්‍ර විනාශ කොට සංස්කෘතික ආයතන පද්ධතියේ මුල් උදුරා දැමු අතර බටහිර වෙදකමට ආගමික හා දේශපාලනික බලය ආරෝපණය කරනු ලැබිය. එපමණක් නොව දේශීය වෛද්‍යවරුන් එම වෙදකමේ යෙදීම වැළැක්වීම සඳහා සමාජමය බාධක යොදමින් ඔවුන් වෘත්තීය වශයෙන් පහළට ඇද දමනු ලැබිය. අවසානයේ ඔවුන්ට බටහිර ප්‍රතිකාර ඉගැන්වීමේ උත්සාහයක් ද 19 වැනි සියවස අගභාගයේ දියත් කරනු ලැබිය. එහි දිගුවක් ලෙස ගමගේ මහතා වැනි ඊනියා ප්‍රජා වෛද්‍ය විශේෂඥයින් එක්ව ප්‍රාථමික සෞඛ්‍ය සංරක්ෂණයේ දී දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රම වල අගයට මුවා වි දේශීය වෛද්‍යවරුන් ගේ ප්‍රතිකාර අඩපණ කොට මුඛ්‍ය සෞඛ්‍ය ප්‍රවාහයෙන් ඉවත් කොට තැබීමේ සැලසුම ක්‍රියාත්මක කළෝය.

එහෙත් මේ අය නිතර මතුරන ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානයේ අල්මා ආටා ප්‍රකාශනයෙන් පසුව සිදුවූ කිසිදු ප්‍රගතිගාමී සැලසුමක් මේ රටේ ක්‍රියාත්මක නොකළේ රට වෙදුන් ගේ ගෝස්තරවාදී ප්‍රතිපත්ති වලට පහර වදින නිසාය. මේ රටේ සෞඛ්‍ය වියදම පහළ දමන්නට, විදේශ විනිමය ඉතුරු කරන්නට, ජාතික සෞඛ්‍ය පද්ධතිය තුළ ජනතාවගේ සෞඛ්‍යය පිළිබඳව දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමයට වගකීම් පවරන්නට මැලි වන්නේ බටහිර වෙදකමේ අධිපතිවාදී සෞඛ්‍ය වෙළදාමට පාඩු සිදුවන නිසාය. ගමගේ මහතා නියෝජනය කරන්නේ ඒ මතවාදය බව අපිට පැහැදිලිය. 2005 දී ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානය ඉදිරිපත් කළ සාම්ප්‍රදායික වෛද්‍ය ක්‍රම පිළිබඳ සිව් අවුරුදු සැලැස්ම ක්‍රියාත්මක නොකළේ මන්ද යන්න මේ අය කතා නොකරයි. 2008 දී සම්මත වූ බීජින් ප්‍රකාශනය අනුව අපේ රටේ සෞඛ්‍ය පද්ධතිය දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රම වලට නිසි තැන දී ප්‍රතිසංස්කරණය කරන්නට මේ අය තල්ලුවක් දුන්නේ ද නැත. දැන් දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමයට හයිබ්‍රිඩ් එන්ජිමක් සවි කිරීමට කතා කරන්නේ එහි දේශීය වෛද්‍යවරුන් තුළ ඒ ගැන විශ්වාසයක් නැති බවට නිගමනය කරමිනි. දේශීය ප්‍රතිකාර සඳහා රෝගීන් යොමු කරන හා දේශීය ඖෂධ නියම කරන බටහිර වෛද්‍යවරුන් සිටින නිසා එය බටහිර වෛද්‍ය ක්‍රමයේ පරිහානියට හේතු වී ඇති බව නිගමනය කළ හැකිද? දේශීය වෛද්‍යවරුන් ගේ දරුවන් බටහිර වෛද්‍ය අධ්‍යාපනයට යොමු වීම සමාජ ප්‍රශ්නයක් වන්නේ උසස් වෘත්තීය අධ්‍යාපනය තුළ ඊට ලබා දී ඇති සුපිරි අගය, ඉහළ සමාජ බලය සහ උසස් වටිනාකම මතය. දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රම සඳහා ඉහළ අගයක් ලැබෙන රාජ්‍ය ප්‍රතිපත්තියක් තුළ මේ තත්වය වෙනස් වන්නට ඉඩ තිබේ. එහෙත් දේශීය වෛද්‍ය ලියාපදිංචිය ලබා ගත් හා ලබා ගන්නට බලා සිටින බටහිර වෛද්‍යවරුන් ද ඇති බව අමතක නොකළ යුතුය. අවසන් වශයෙන් ගමගේ මහතා ගෙන් මා ඉල්ලා සිටින්නේ මෙබඳු වැල් කතා - බොල් කතා පසෙක තබා දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමය ගැන අශාස්ත්‍රීය නිගමන හා මත පළකිරීමේ ගැටලුව නිරාකරණය කරගැනීම සඳහා සහේතුක හා සබුද්ධික සංවාදයකට එළඹෙන ලෙසයි.

මෙරට දේශීය වෛද්‍යවරුන් ගේ සත්කාරකත්වයේ තුබූ සෞඛ්‍ය පද්ධතිය රට වෙදුන් විසින් ආක්‍රමණය කාරණා විට ලංකාවේ සෑම ගමකම පාහේ එක් “වෙදරාළ” කෙනෙකු සිටි බව එවකට ආණ්ඩුකාරයා යටත් විජිත මහලේකම් වෙත යවන ලද ලිපියක සඳහන්ය.  ඉන් අදහස් වන්නේ මෙරට සෞඛ්‍ය කේෂ්ත්‍රයේ බලය හා අයිතිය බටහිර වෛද්‍ය ක්‍රමය විසින් අධිරාජ්‍යවාදී දේශපාලනය හරහා අත්පත් කර ගත් බවයි. ඒ අනුව රට වෙදුන් ගේ ගොස්තරය හොඳින් හැදෙන්නේ වැඩෙන්නේ ගොඩ වෙදුන් ගේ සාස්තරය විනාශ කිරීමේ තරමට බව ඉන් කියවෙන අනියම් අරුතයි. ඒ සඳහා අතීතයේ ඔවුන් භාවිත කළ උපක්‍රම වලට වඩා සියුම් උපාය වත්මනෙහි සැඟවුණු න්‍යාය පත්‍රයට ඇතුළත් කර තිබේ. දෙමුහුන්කරණය (hybridization) ඉන් එකකි. එය යම් තරමකට වාසි සහගත ප්‍රතිඵල ලබා දුන් බව දැනට දශක කිහිපයකට පෙර අපේ දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රමයට බටහිර වෙදකම් කාන්දු කිරීමෙන් සිදු වූ හානියෙන් පෙනේ. ඊළඟට ඔවුන් යෝජනාව වුයේ විකල්ප (alternative) හෝ සම්පුරක (complementary) ආකෘතිය හරහා සාම්ප්‍රදායික හා දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රම ප්‍රධාන සෞඛ්‍ය ප්‍රවාහයෙන් කොන් කිරීමේ උපායයි. එහි ක්‍රියකාරකයින් වන්නේ ද බටහිර වෛද්‍යවරුන්මය. ඔවුන්ට දී ඇති ඉලක්කය දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රම නවීන විද්‍යාවට සාපේක්ෂව පැහැදිලි කළ යුතු දැනුමක් ලෙස අත්හදා බැලීම් මට්ටමේ තබා ගැනීමය. ඉන් පසුව හඳුන්වා දෙන්නේ සහබද්ධ (integrated) වෛද්‍ය ක්‍රමය පිළිබඳ මිථ්‍යාවයි. මෙය ගෝලීයකරණ දේශපාලනයේ ඉතා භයානක උපායක් වන්නේ එහි අවසන් ප්‍රතිඵලය වන්නේ දේශීය වෛද්‍ය ක්‍රම බටහිර වෛද්‍ය ක්‍රමය විසින් ගිල ගැනීමේ අවදානමක් පවතින හෙයිනි. එවිට අවසානයේ පවතින්නේ එකම වෛද්‍ය ක්‍රමයකි. එය රට වෙදුන් ගේ ගෝස්තරයට ඉතා හිතකරය.

 වෛද්‍ය ඩැනිස්ටර් එල්. පෙරේරා

1 comment:

  1. ආරියසේන යූ.ගමගේ යනු දියවැඩියාව මධුමේහය සමාන යයි සිතන තවත් එක් උගතෙකි.(බුද්ධිමතෙකු නොවේ) අඩු තරමේ පැරසිටමෝල් පෙත්තක් හෝ බොන්නෙත් නැති තම දරුවන්න්ට හෝ රෝගීන්ට දෙන්නේ නැති වෙදමහතුන් හා රෝගීන් තවවමත් අප අතර (මාද ඇතුළුව) සිටිනා බවද ඔහුට මතක් කරදිය යුතුය.

    ReplyDelete